OdporúčameZaložiť web alebo e-shop
aktualizované: 22.02.2009 14:14:59 

Stránka venovaná automobilom Škoda 105 ... 136

História automobilky Škoda

Všetko to začalo začiatkom augusta 1895, keď mechanik Václav Laurin a kníhkupec Václav Klement, milovníci cyklistiky, vyrábať vlastný bicykel. V národne vypätej dobe na konci 19. storočia boli vlastenecky pomenované Slavia. V roku 1899 mohol podnik Laurin & Klement zahájiť výrobu motocyklov, sprevádzanou úspechmi v medzinárodných súťažiach. Po prvých pokusoch na prelome storočia prešli Laurin a Klement v roku 1905 postupne na výrobu automobilov.

 

 

 

Prvý automobil Voiturette A bol rovnako ako motocykle predajným úspechom a neskôr sa stal symbolom českého veterána. Firme zaistil stabilné postavenie na postupne sa rozvíjajúcom medzinárodnom trhu vozidiel. Vedľa ostatných podnikov prispel Laurin & Klement rozhodnou mierou k tomu, že sa Češké kráľovstvo stalo najsilnejšou hospodárskou a priemyselnou časťou dunajskej monarchie. Produkcia sa podstatne rozšírila a prekročila rámec rodinného podniku, a tak v roku 1907 uskutočnili jeho zakladatelia premenu na akciovú spoločnosť, ktorá priniesla prvú internacionalizáciu. Závod sa ďalej rozrastal a po roku 1914 sa musel zúčastniť vojenskej výroby.

 


 

V 20. rokoch sa prejavila potreba zlúčenia podniku so silným priemyselným partnerom, aby sa firma mohla udržať na trhu a zmodernizovať výrobu, ktorá v tom období zahŕňala popri výrobe osobných vozidiel taktiež rôzne typy nákladných vozidiel, autobusy, letecké motory a poľnohospodárske stroje. V roku 1925 nakoniec došlo k zlúčeniu s podnikom Škoda Plzeň, čo zároveň znamenalo koniec značky Laurin & Klement. Už v roku 1930 sa produkcia automobilov v rámci koncernu Škoda opäť oddelila ako samostatná Akciová spoločnosť pre automobilový priemysel, ktorej sa po skončení svetovej hospodárskej krízy podarilo uspieť na medzinárodnom automobilovom trhu modelom Škoda Popular.

 

 

 

Obdobie nemeckej okupácie predstavuje podstatný medzník v histórii podniku, ktorý sa stal súčasťou hospodárskeho systému nemeckej Ríše.  V tejto súvislosti bol výrobní program okamžite obmedzený a výroba sa orientovala predovšetkým na potreby Nemecka. Po 2. svetovej vojne bola spoločnosť v rámci socializácie premenená na národní podnik s označením AZNP Škoda, ktorý sa v súvislosti s politickým vývojom v krajine stal monopolom vo výrobe vozidiel.

 

 

 

Československé hospodárstvo povojnovej socialistickej doby, vychádzajúce z tradičných výrobných postupov a úspešnej minulosti, si aj napriek zásahom plánovaného hospodárstva a iných obmedzujúcich opatrení podržalo relatívne dobrý štandard, ktorý však bol spochybnený po prvýkrát nástupom nových technológii v západnom svete na konci 60. rokov. Počiatkom 70. rokov nastala permanentná stagnácia hospodárskeho systému, ktorá poznamenala i automobilové závody v Mladej Boleslavy, a to i napriek jej postaveniu na východoeurópskom trhu. Nový prelom zaznamenala výroba až zavedením modelové rady Škoda Favorit v roku 1987. Osobne neviem prečo, ale podľa mňa Favorit je jedno z najhorších sveta.

 

 

 

Po politickom prevrate v roku 1989 začala vláda Československej republiky a vedenie firmy Škoda v Mladej Boleslavy hľadať v nových podmienkach trhového hospodárstva silného zahraničného partnera, ktorý by zaistil svojimi skúsenosťami a investíciami medzinárodnú konkurencieschopnosť. V auguste 1990 sa vláda rozhodla pre spoluprácu s nemeckým koncernom Volkswagen. V roku 1991 zahájil svoju činnosť spoločný podnik Škoda, automobilová a.s., ktorý sa stal popri firiem VW, Audi a Seat štvrtou značkou koncernu.




Google
 Vytvorené službou WebLahko.sk  |  Nahlásiť protiprávny obsah!  |   Mapa stránok