OdporúčameZaložiť web alebo e-shop
aktualizované: 22.02.2009 14:14:59 

Stránka venovaná automobilom Škoda 105 ... 136

Športová jazda

Aby vodič slušne dokázal zvládnuť vozidlo v každej situácii,  musí najazdiť tisíce kilometrov. Čím ťažšie podmienky počas týchto ciest zažije a prekoná, tým rýchlejšie bude vstrebávať zásady potrebné pre rýchle a bezpečné riadenie automobilu. Nechcem tým povedať, že jazda kľukatými cestami vás v najbližšej dobe priblíži kvalitám majstra sveta v automobilových súťažiach. Naopak, riadenie auta je neustály, nekonečný proces získavania nových skúseností. Tí najlepší zo závodných tratí nezískali svoje kvality len kvantom „ostrých kilometrov“, ale tiež schopnosťou nachádzať a vstrebávať nové prvky rýchlej jazdy.  

 

V nasledovnej časti sa stručne pozrieme na najznámejšie prvky športovej jazdy, stručne si popíšeme základnú stratégiu ich prevedenia. Ich zvládnutie vám dá nové skúsenosti s chovaním automobilu v krajných situáciách. Ich použitím v kritických momentoch získate väčšiu šancu „bezbolestného“ riešenia.

 

Ukážeme si ako na

·               Powerslide, rýchly prejazd zákrutou

·               Prejazd zatáčkou pomocou ručnej brzdy

·               Rýchla zmena smeru jazdy

    • Otočka vpred
    • Otočka vzad

 

Uvedené rady nie sú v žiadnom prípade návodom, ako jazdiť na bežných cestách s jazdeckým nasadením ako na závodnej trati. Možno vám tieto rady pomôžu ušetriť na cestách pár minút, ale ich nacvičenie v bezpečnom prostredí vám pomôže spoznať váš voz a tak sa vyhnúť kritickým situáciám alebo i havárii. Nezabúdajte však vždy na vašu bezpečnosť, i bezpečnosť ostatných príslušníkov cestnej premávky. Nikto z neba nespadol ako múdry. Poctivý tréning robí majstra. Pozor, aby ste ale neskončili ako škodovka na videu.

 


 


 

Powerslide, rýchly prejazd zákrutou

Každý vodič je od svojich čias strávených v autoškole vedený k tomu, že zmena smeru vozidla je výhradne záležitosťou práce s volantom. Postupom času, získavaním skúseností a odvahy niektorí jedinci začnú zisťovať to, na čo už ľudia zo severnej Európy dávno prišli. Podľa nich sa na zatáčaní automobilu viac či menej podieľa i plynový pedál. Na suchom asfalte je to menej v pomere 60:40% v prospech volantu. Na klzkom povrchu ako ľad je to opačne v pomere 60:40% v prospech riadenia plynovým pedálom. Určite poznáte fantastické zábery zo svetových súťaží, keď vozidlo prechádza značnou rýchlosťou dlhým šmykom zákrutou. Hlina odlietava od pretáčajúcich sa kolies a vy len premýšľate ako by ste to dokázali spraviť na svojom aute. Uisťujem vás, že rovnakým spôsobom to neurobíte, pokiaľ nevlastníte závodný špeciál. Ukážeme si však podobný štýl.

 

Dôležité vedieť

 

·               Tento spôsob prejazdu zatáčkou sa dá uskutočniť len s vozidlami ktoré majú pohon všetkých štyroch kolies, alebo zadných kolies, čo pre nás škodovkárov nie je problém.

 

·               Dôležitým faktorom sú konské sily pod kapotou vášho auta. Čím menší výkon má vaše auto, tým klzkejší musí byť povrch, aby ste váš voz dostali do šmyku.

 

·               Túto techniku najlepšie využijete v tiahlych a dlhých zatáčkach. Hrozí tu však vždy nebezpečenstvo pokiaľ prejazd dokonale nezvládate. Preto trénujte na voľnej, otvorenej ploche. Čím pomalšia zatáčka, tým je obtiažnejšie jej prevedenie s nevýkonným vozidlom a na suchej trati.

 

Ako na to

 

·               Do zákruty vojdite o niečo vyšším plynom, ako by to bolo bežne znesiteľné. V tomto okamihu (1) uberte plyn a o zlomok sekundy neskôr stočte riadenie do oblúka. Týmto zaťažíte prednú nápravu a zadnú čiastočne odľahčite. Tým sa vozidlo dostane do šmyku v smere zákruty.

 

·               Takmer okamžite nasleduje prudké zošliapnutie plynového pedálu (2) . Zadná náprava sa utrhne od vozovky a vplyvom odstredivej sily zadok auta smeruje k vonkajšej strane zákruty. Pretočeniu vozu zabránime korekciou volantu v opačnom smere zatáčania (3).

 

·               Vo fáze 4 sa korekciou plynu snažíme udržať auto v správnej polohe. Pri výjazde zo zatáčky auto postupne vyrovnáme aby mohla nasledovať plynulá akcelerácia (5).


 

 


 

Prejazd zatáčkou pomocou ručnej brzdy

Predpokladám, že tento jazdecký fígeľ vám nemusím predstavovať. Je takmer zbytočné sa rozpisovať, pretože každý, kto má ambície k dokonalému ovládaniu, túto vec už určite skúšal. Pre tých, ktorí sa k tomu ešte nedostali, alebo sa im to nedarí zvládnuť, aspoň zopár informácií.

 

Ako na to

 

·               Pri vjazde do zatáčky je nutné spomaliť na potrebnú rýchlosť. Správny odhad je samozrejme vecou tréningu. V momente, keď sa rozhodnete zatočiť (1), je nutné uskutočniť naraz viacero úkonov. Prudko strhnite volant, zošliapnite spojku, zatiahnite ručnú brzdu. Zadná náprava sa vplyvom odstredivej sily dostanú do šmyku, voz sa otáča okolo prednej nápravy a vy primerane korigujte volantom celý šmyk. Nasleduje uvoľnenie ručnej brzdy, čo ale treba učiniť v správnej chvíli, aby ste neskončili v hodinách (2). Ak by ste tak učinili skorej, nevyužila ba sa zotrvačnosť zadku auta, auto by sa nedotočilo a vy by ste museli zvyšok zákruty dokrúžiť volantom. Ak ste spokojný so smerom vozidla (3), povoľte spojku a akcelerujte.

 

·               Spojka sa musí zošliapnuť u áut so zadným náhonom, pri iných náhonoch je to vhodné. Aby ste celý tento manéver zvládli, najmä odhad nájazdovej rýchlosti, je treba s daným vozom poctivo trénovať. Celý tento manéver je dynamickým procesom, takže pokiaľ pôjdete krokom, neobjaví sa ani náznak otočky.


 

 


 

Rýchla zmena smeru jazdy

V tomto prípade sa nejedná o vojenské cvičenie, ale o moment, kedy sa potrebujete na značne malom mieste rýchlo otočiť o 180°. Nie je to bežný prípad, pokiaľ nejde o americké akčné filmy, ale niekedy so to môže hodiť. Zdĺhavé otáčanie do protismeru na neprehľadnom úseku je len jedna zo situácií, kedy neprežívate príliš radostné chvíle. Pokiaľ však zablúdite v úzkej slepej uličke, nepomôže vám ani to. Smola...

 

Otočka vpred

 

Princíp tohto úkonu je rovnaký ako prejazd zatáčkou pomocou ručnej brzdy. Rýchlosť v nájazde musí byť dostatočne vysoká, aby sa voz musel otočiť o 180°. Taktiež otočenie volantu by malo byť výrazne ostrejšie. Celkovo všetky činnosti prebiehajú razantne, aby ste celú operáciu zvládli rýchlo a na malom priestore. Dávajte si však pozor na nerovnosti povrchu, na ktorom sa otáčate, ináč vozidlo o niečo zakopne a vy sa otočíte - ale smerom na strechu. Rovnaké nebezpečenstvo hrozí na rovnom, suchom ale veľmi drsnom povrchu. Preto pozor!

 

Otočka vzad

 

Opäť tu platí, že nikto nepadol z neba múdry. Technicky tento manéver nie je zložitý, ale aby ste všetko zvládli, musíte si natrénovať koordináciu všetkých úkonov. Hodiť sa vám to bude najmä ak dôjdete k dopravnej zápche a otočka vpred by skončila na korbe nákladného auta stojaceho pred vami. Pozor však aby niekto nestál za vami.

 

Ako na to

 

V momente, keď sa dostatočnou rýchlosťou rozbehnete na spiatočke, zošliapnite spojku a prudko otočte volantom. Ako náhle predná časť auta opíše dostatočný oblúk, prudko zošliapnite brzdu. Predná náprava sa zablokuje, auto sa dotočí okolo zadnej nápravy do požadovaného smeru. Zaraďte rýchlosť a môžete ísť.

 

Najčastejšia chyba, ktorej sa môžete dopustiť je príliš skoré zošliapnutie brzdy. Predná náprava nemá ešte dostatočnú rýchlosť, odstredivá sila, ktorá by mala spôsobiť rotáciu je malá. Auto tak cúva so zablokovanými kolesami v smere odstredivej sily a prestáva sa otáčať.


 

 



Google
 Vytvorené službou WebLahko.sk  |  Nahlásiť protiprávny obsah!  |   Mapa stránok