OdporúčameZaložiť web alebo e-shop
aktualizované: 22.02.2009 14:14:59 

Stránka venovaná automobilom Škoda 105 ... 136

Moja Deniska


Tak, toto bude asi moja najobľúbenejšia rubrika, kde vám predstavím moju Denisku. Ale nebojte sa, nejde o moje dievča. Deniska má totiž, ako každá jej kolegyňa, štyri kolesá, motor a volant. Predpokladám, že vám už asi došlo, že ide o moju škodovečku.

 



Deniskin osud

Deniska je klasická Škoda 120 L, vyrobená v roku 1979. Ako udáva pôvodná servisná knižka, ktorú dodnes mám, bolo to 2. novembra 1979. Jej prvým majiteľom bol môj starý otec. Kúpil ju 31. januára 1980. Ako vidíte, má už dobrých 28 rokov, ale stále jazdí tak ako má. Síce bola ak dobre viem dvakrát búraná. Absolvovala výmenu prevodovky a to krátko po kúpe, presne 26. augusta 1980. Asi pred 8 rokmi bola robená komplet generálka auta, čiže motora, karosérie i laku. No dedo sa o ňu, aspoň mám taký pocit, moc nestaral a preto Deniska vyzerá tak, ako vyzerá. Nehovorím, že je v zlom stave, ale s troškou starostlivosti, najmä o lak, a väčšej námahy, by mohla vyzerať aspoň o stupeň lepšie. Ale aj napriek tomu som rád, pretože na cestách vidno i škodovky, ktoré pomaly s pojmom auto nemajú nič spoločné. Sú to skôr šroty.

 

K Deniske som sa dostal pred dvoma rokmi. Je mojím prvým autom. Presne 8. augusta 2006 som zložil skúšky na vodičák. Mama volala babke, aby jej to oznámila. V zápätí sa babka spýtala, či nechceme ich škodovku, lebo ak nie, tak ide na druhý deň do šrotu. Dedo ju zradil a chcel vymeniť za lepšie auto. Samozrejme, vedel som, že Deniska nie je ešte hodná toho, aby ju niekto odsúdil na smrť, veď bola v celku v dobrom stave, s menšími chybičkami krásy. Tie sa ale dali ľahko napraviť, tak som povedal, že ju beriem. A tak hneď na druhý deň ju dedo odstavil pred naším domom, a bola moja. Odovzdal mi kľúče, papiere, servisnú knižku a všetky možné papiere čo mal. Mám pocit, že ani nevedel čo tam je, lebo som tam našiel i návod na obsluhu šrotovníka. Tak a Deniska bola v mojich rukách, čo ja som ešte ani nebol podať žiadosť na polícii o vydanie vodičského preukazu.

 

Odvtedy Deniska podstúpila menšie úpravy. Najdôležitejšou bola asi oprava prahov, najmä na prevej strane, kde bola diera jak hrom. Nie však preto, že by korózia natoľko rozžrala to železo, ale zase len z dôvodu dedovej nepozornosti. Vymieňal zadné koleso, auto nadvihol heverom, samozrejme ručná nebola zatiahnutá. Veď ináč by mal problém otáčať kolesom. No dedo nemyslel ani na to, že auto by mohlo urobiť to čo urobilo, a preto nedal ani tehlu pod predné kolesá, aby zabránil tomu, že sa auto svojvoľne pohne. Auto sa pohlo a hever prerazil prah na vodičovej strane. Opraviť to ani nemal v úmysle. Ale ja som to nemohol strpieť a tak sme to s otcom dali do poriadku. Druhou podstatnou vecou bolo auto poriadne umyť a ako tak dať lak do poriadku. Takže sa leštilo a leštilo. Vymenil sa olej, olejový i vzduchový filter a spojkový valec, ktorý bol príčinou úniku brzdovej kvapaliny. Do reflektorov sa kúpili nové halogény, nie také za 40 Sk. Momentálne však jazdím bez výfuku

 

Ďalšie úpravy súviseli už skôr s komfortom, takže to boli skôr veci týkajúce sa interiéru. Prišiel stredový panel, zapaľovač na cigarety, autorádio, vystriedal som ich asi štyri. Nové poťahy sedadiel, koberce, prístrojový štít zo Škody Rapid, voltmeter z Lady, digitálne hodiny i teplomer a nejaké tie prkotinky, ktorým sa človek vždy poteší.

 

Samostatnou kapitolou by som mohol nazvať zadný batožinový priestor. Po jeho otvorení som bol šokovaný. Samé náradie a staré haraburdy, či skôr náhradné diely, avšak už väčšinou nepoužiteľné. Mal som pocit, že dedo sa s týmto autom chystal zúčastniť seriálu Rally Paríž – Dakar. No minimálne by sa tam mohol prihlásiť ako sprievodné a servisné vozidlo s toľkým náradím a náhradnými dielmi. Asi vám nemusím hovoriť, ako to všetko skončilo. Letelo to von z auta.

 


 

Technický popis

 

Typ:

Škoda 120 L

 

Rok výroby:

2. november 1979

 

Charakteristika:

osobný automobil s pohonom zadných kolies

 

Motor:

štvordobový, zážihový, kvapalinou chladený, radový štvorvalec OHV, umiestnený pozdĺžne za zadnou nápravou, alternátor 14 V / 35 A, batéria 12 V / 40 Ah, elektronické regulačné relé

 

Objem motoru:

1174 cm3

 

Výkon:

38,3 kW pri 4200 ot./min.

 

Prevodovka:

štvorstupňová v bloku s motorom, v pozdĺžnom usporiadaní: prevodovka - rozvodovka - motor

 

Rýchlosť:

udávaná 140 km/h, osobne som dal tých 110 km/h, stačilo mi to, nechcem sa ešte zabiť

 

Spotreba:

tých 8 litrov dá

 

Podvozok:

bez rámová konštrukcia

 

Nápravy:

pôvodné, rozchod predných kolies 1280 mm, zadných 1250 mm, rázvor 2400 mm

 

Kolesá:

14 palcové disky, vpredu s pneumatikami 155/70, vzadu 165/70

 

Rozmery:

4160 x 1595 x 1400 mm

 

Váha:

vážil som ju, takže viem, že 915 kg

 

Karoséria: 

celokovová, samonosná, uzavretá, päťmiestny sedan

 



Plánované úpravy

 

·               montáž predných hmloviek

·               montáž diaľkových reflektorov

·               opraviť prahy definitívne

·               opraviť prednú kapotu

·               predná maska z verzie GLS

·               odstrániť spojler zo zadnej kapoty a otvory vyplniť ťahokovom

·               chromované držiaky ŠPZ

·               namontovať predný podnárazník zo Škody 100

·               vymeniť alternátor za 14 V / 55 A

·               výfuk s poriadnou koncovkou

·               predné kolesá 165/60 R14

 

Doterajšie úpravy

 

·               slnečná clona na čelnom skle

·               slnečná clona na zadnom skle

·               nové stierače

·               prestriekanie ramien stieračov

·               anténa

·               nasávač prednej kapoty

·               prestriekanie prednej masky

·               nové žiarovky do svetlometov so xenón efektom

·               odstránené gumy z nárazníkov

·               šípky na vyznačenie umiestnenia ťažných ôk na nárazníkoch

·               oprava prahov

·               striekanie diskov

·               puklice

·               nové zadné gumy 165/70 R14 namiesto 155/70 R14

·               bočný čierny pás s nálepkami Škoda

·               nové lapače

·               doplnená druhá zadná hmlovka

·               lišta s otvormi na zadnom čele

·               nápisy TOMEK a ŠKODA 120 L SPORT

·               osvetlenie ŠPZ vo farbe vozu

·               nové poťahy

·               nové koberce

·               poťah volantu

·               doska nad zadným kufrom potiahnutá kobercom na reproboxy

·               slnečná clona

·               zadná 12 V zásuvka

·               nová lekárnička

·               kapsy predných dverí vlastnej výroby

·               bezpečnostné svetielka v predných dverách

·               sťahováky okien prestriekané na oranžovo

·               výmena otváracieho mechanizmu zadných dverí

·               klakson premiestnený spod nárazníka za zadné čelo aby ho nebolo vidno

·               prístrojový štít zo Škody Rapid vo farbe auta

·               zapojenie otáčkomera, pôvodne nebol

·               zapojenie všetkých možných kontroliek ako na hmlovky, ručnú brzdu

·               voltmeter z LADY

·               digitálne hodiny s teplomerom

·               analógový teplomer

·               stredový panel

·               osvetlená 12 V zásuvka v stredovom paneli

·               autorádio, už asi štvrté

·               držiak na mobil

·               dotiahnutie ručnej brzdy, lebo vôbec neplnila svoju funkciu

·               vzduchový filter

·               olejový filter, výmena oleja

·               nový spojkový valec

·               výmena sviečok

·               nastavenie zapaľovania

·               predinštalácia pre prídavné predné hmlovky a diaľkové reflektory

·               modré svetielka pod predným nasávačom

·               modrý neón na zadnom plate

·               hasiaci prístroj pod sedadlom vodiča

·               namontované prídavné diaľkové reflektory

·               nový výfuk

 



Deniska na fotkách


 

 

 

 

 

  

 

  

 

 

  

  

 

  

  

 

      

 


 

Montáž prídavných diaľkových reflektorov

Nedeľa, 14. september 2008, vonku v celku zima. No s otcom nás nič nemohlo odradiť, aby sme zavítali do jeho dielne a zmenili look nášho štvorkolesového miláčika. Reflektory už nejakú dobu ležali doma na mojom stole a čakali na chvíľu, kedy dôjde rad aj na ne. Pôvodne to mali byť hmlovky, ktoré mi dal ujo z Bratislavy. No zistilo sa, že hmlovky sú diaľkové reflektory. No nebol som z toho šťastný, ale zmieril som sa s tým a reflektory šli na auto. Po skončení montáže môžem len povedať, že je to super. Nerátal som s tým, že to bude vyzerať tak  dobre. Musím sa priznať, sklamal som sa, ale len v tom dobrom slova zmysle. Najhoršie na tom bolo asi len to, že som bol  už pár dní sopľavý, no a celý deň vonku v tej zime mi naozaj prospel. Tak teraz sa môžem liečiť.

 

  

  

 

 

  

  

  

  

  

  

 


 

Nový výfuk

Utorok, 16.september 2008, vonku zima, miestami i prší. Ale som šťastný. Deniska konečne dostala nový výfuk. Už bolo na čase po dvoch, nebodaj už troch týždňoch jazdenia s tlmičom, výfuková rúra totiž už ležala v kufri.  Dalo sa to však očakávať. Od začiatku roka som tvrdil, že tento rok bude treba nový výfuk. Otec stále vravel, že to má čas, potom pred emisnou kontrolou sa to dá do poriadku. A stalo sa. Máme nový výfuk. Tentokrát vám fotky bohužiaľ neposkytnem, výmenu som nechal na odborníka. Hlavne že je to už spravené.  Ale cez víkend vám ho nafotím, pretože sa ešte bude upravovať, pribudne naň poriadna koncovka a aj výfuková rúra sa zmení na silnejšiu. Takže to bude taký podomácky vyrobený športový výfuk.

 

No potom došla tá horšia správa. Na čelnom skle mám slnečnú clonu. Samozrejme podomácky vyrobená z čiernej samolepiacej tapety. Odborník, ktorý robil výmenu výfuku, povedal, že mi za to môžu fízli v najlepšom dať poriadne mastnú pokutu, v horšom prípade i zobrať technický. Takže otec rozkázal a clona musí bohužiaľ dole.

 


 

Kauza clona, príprava na emisnú kontrolu

Streda, 17. september 2008, vonku fúka silný vietor, ale aspoň neprší. Kauza clona je ukončená. Samozrejme nie tak, akoby som to chcel. Clona je dole z auta. Hrôza, ale čo už. Aspoň že tie diaľkové reflektory dali autu nový šmrnc. Potom sa vymenil olej a filter, pretože Deniska sa zajtra chystá na skúšku života. Ideme na emisnú kontrolu. Takže, prosím vás, držte nám palce. Síce už teraz viem, že prejde, aj keby sa stalo hocičo.  




Emisná kontrola

Štvrtok, 18.september 2008, zima, zima, zima. Brrrrr. Máme to. Deniska bola  na emisnej kontrole a dopadlo to tak jak malo. Všetko je OK. Ani sa nečudujem, veď tento rok bolo robené čo sa len dalo. Nastavilo sa zapaľovanie, vymenil sa vzduchový filter, olej, olejový filter, pribudol nový výfuk. Mohol by som chcieť ešte viac? Mohol, ale zatiaľ to stačí. Budúci týždeň už odchádzam do Bratislavy, začína mi semester na vysokej škole, takže už čas nebude. Ale, mám už objednanú poriadnu koncovku, ktorú si v Bratislave vyzdvihnem, takže pribudnú ešte nejaké tie fotečky. No vyzerá to byť na poslednú úpravu tejto sezóny. Ja a ak bude dobré počasie cez víkend, tak Denisku vykúpem a poriadne vyleštím lak. Nech jej ostatní závidia.

 



Google
 Vytvorené službou WebLahko.sk  |  Nahlásiť protiprávny obsah!  |   Mapa stránok