OdporúčameZaložiť web alebo e-shop
aktualizované: 22.02.2009 14:14:59 

Stránka venovaná automobilom Škoda 105 ... 136

Základné charakteristiky automobilov

V auguste 1976 začala automobilka v Mladej Boleslave sériovú výrobu automobilov typovej rady Škoda 105 a 120. Stalo sa tak po štvorročnom období konštrukčných prác a náročných skúšok na základnom modely označenom pracovne ako Škoda 742. Koncepcia nového vozu s motorom vzadu a pohonom zadných kolies zostala rovnaká ako u predchádzajúcich modeloch Škoda 1000 MB, 1100 MB, 100 a 110. Karoséria však bola zcela zmenená.

 

 

 

Vozy typovej rady Škoda 105, 120, neskôr Garde, Rapid a 130 boli v dobe svojho vzniku konštruovaná podľa predpisov tak, aby dosahovali medzinárodne platné bezpečnostné, výkonové i ekologické normy a mohli sa predávať nielen u nás, ale i v zahraničí.

 

 

 

V auguste 1984 začala výroba modelu 130L s motorom o objeme 1289 cm3. Automobily Škoda boli určené pre štyri až päť osôb so samostatnou karosériou zvarenou z oceľových výliskov. Základom pohonu je štvortaktný štvordobový, radový benzínový motor s rozvodom OHV, umiestneným vzadu pozdĺžne, vychýlený na pravú stranu pod uhlom 30°. Motor poháňa zadnú nápravu prostredníctvom štvor alebo päťstupňovej prevodovky, stály prevod a poloosy. Motor sa chladí vodou, chladič je umiestnený v prednej časti auta kvôli lepšiemu rozloženiu hmotnosti auta na prednú a zadnú nápravu, ale i kvôli zväčšení intenzity chladenia.

 

S takýmto umiestneným chladiča automobilka experimentovala už v 40. rokoch, skôr sa ale začalo toto riešenie využívať v 70. rokoch v súťažných automobiloch. Toto riešenie však konštrukčne nie je to najlepšie, nakoľko chladič je umiestnený ďaleko od motora. Tým sa zbytočne zvýšil objem používanej chladiacej kvapaliny na 12,5 litra (od marca 1981 len 11,5 litra) oproti modelom Škoda 100 a 110 kde bol jej objem len 6,8 litrov.

 

 

 

Nezávislé zavesenie všetkých kolies zabezpečuje lepšie jazdné vlastnosti automobilov, obzvlášť u modelu 130L a náležitý komfort v rôznych podmienkach premávky. Rezervné koleso je umiestnené pod podlahou predného kufra, medzi prednou nápravou a je dostupné spredu pod nárazníkom.

 

Nádrž paliva o objeme 38 litrov pri modeloch vyrábaných do júla 1983 a 36 litrov pre modely od roku 1984 je umiestnená pred zadnou nápravou pod zadnými sedadlami. Za zadnými sedadlami je špeciálna skrinka, v ktorej je zapustený akumulátor.

 

Automobily Škoda majú motory o objeme 1046, 1174 a 1289 cm3. Výkony sú potom podľa jednotlivých objemov uvedené v tab. 1. Číselné značenie 105, 120, 130 označuje objem motoru a písmená označujú výbavu vozidla. Označenie výbavy vozidla nájdete v tab. 2. V rokoch 1977 až 1985 opúštali výrobné linky nasledovné modely: 105 S, 105 L, 105 GL, 120, 120 L, 120 LS, 120 GLS, 130 L.

 

Tab.1.

Objem v cm3

Výkon v kW

1046

33,1

1174

36,7

1174

40,5

1289

43

 

Tab.2

Písmená

Výbava

S

Standard

L

Luxus

LS

Luxus super

GL

Grand luxus

GLS

Grand luxus super

 

Úložný priestor u týchto automobilov predstavuje kufor, nachádzajúci sa vpredu. Nakladanie je možné spredu a z prevej strane, pretože predná kapota sa otvára na ľavú stranu. Objem predného kufra je 280 litrov. Okrem toho sa nám naskytuje ešte možnosť rozšírenia objemu úložného priestoru odklopením zadných sedadiel, kde je odkladací priestor o objeme 120 litrov.


 

 



Škoda 105

Škoda 105 s motorom o objeme 1046 cm3 a Škoda 120 s motorom 1174 cm3  boli dva základné modely, interne označovaného aj 742. Vyrábali sa v rôznych úpravách a v priebehu rokov sa postupne menili. Tieto zmeny neznamenali len úpravy karosérie. Od roku 1983 sa vozy typu 742 vyrábali napríklad so širším rozchodom kolies, hrebeňovým riadením, trinásťpalcovými kolesami, plastovými nárazníky a s ďalšími zmodernizovanými prvkami.

 

 

 

Výrobný rad:

Škoda 105 S, 105 L, 105 GL, 105 SP typ 742

 

Výrobné obdobie:

1976 -1987

 

Počet vyrobených kusov:

840 561

 

 
 

 

 

Charakteristika:

osobný automobil s pohonom zadných kolies

 

Motor:

štvordobový, zážihový, kvapalinou chladený, radový štvorvalec OHV, umiestnený pozdĺžne za zadnou nápravou

 

Objem motoru:

1046 cm3

 

Výkon:

33,1 kW pri 4800 ot./min. pre všetky modely rady Škoda 105

 

Krútiaci moment:

72,8 Nm pri 3000 ot./min. pre všetky modely rady Škoda 105

 

Prevodovka:

štyri alebo päťstupňová v bloku s motorom, v pozdĺžnom usporiadaní: prevodovka - rozvodovka – motor

 

Rýchlosť:

130 km/h pre všetky modely rady Škoda 105

 

 

 

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h:

24 s pre všetky modely rady Škoda 105

 

Spotreba:

6,3 až 9,5 l na 100 km pre všetky modely rady Škoda 105

 

Podvozok:

bez rámová konštrukcia

 

Rozmery:

do roku 1983: 4160 x 1595 x 1400 mm;

od roku 1983: 4200 x 1610 x 1400 mm

 

Váha:

pohotovostná podľa typu a prevedenia 855 až 915 kg

 

Karoséria: 

celokovová, samonosná, uzavretá, päťmiestny sedan, s výnimkou modelu Škoda 105 SP, išlo o servisný voz s dvojmiestnou karosériou


 

 



Škoda 120, 125

Škoda 120 sa predstavila v bývalom Československu v roku 1976 na veľtrhu v Brne a priniesla radu konštrukčných noviniek, i napriek tomu, že bola zachovaná v tej dobe už neperspektívna koncepcie s motorom vzadu a pohonom zadných kolies. Voz Škoda 120 sa mohol pochváliť zcela novou karosériou a interiérom vrátane prístrojovej dosky. Pribudli tiež ďalšie prvky pasívnej a aktívnej bezpečnosti. Ojedinelý bol spôsob otvárania kapoty kufra do strany, ktorý pripomínal koncertné krídlo.

 

 

 

Výrobný rad:

Škoda 120, 120 L, 120 LE, 120 GL, 120 LS, 120 GLS, 120 LX, 125 L typ 742

 

Výrobné obdobie:

1976 -1990

 

Počet vyrobených kusov:

1 070 693

 

 

 

Charakteristika:

osobný automobil s pohonom zadných kolies

 

Motor:

štvordobový, zážihový, kvapalinou chladený, radový štvorvalec OHV, umiestnený pozdĺžne za zadnou nápravou

 

Objem motoru:

1174 cm3

 

Výkon:

36,7 kW pri 4200 ot./min. pre modely 120, 120 L, 120 LE, 120 GL

40,5 kW pri 5200 ot./min. pre modely 120 LS, 120 GLS, 120 LX, 125 L

 

Krútiaci moment:

82 Nm pri 3000 ot./min. pre modely 120; 120 L; 120 LE; 120 GL

85,5 Nm pri 3250 ot./min. pre modely 120 LS; 120 GLS

85;5 Nm pri 3050 ot./min. pre modely 120 LX; 125 L

 

Prevodovka:

štyri alebo päťstupňová v bloku s motorom, v pozdĺžnom usporiadaní: prevodovka - rozvodovka - motor

 

Rýchlosť:

140 km/h pre modely 120, 120 L, 120 LE, 120 GL

150 km/h pre modely 120 LS, 120 GLS, 120 LX, 125 L


 

 


Zrýchlenie z 0 na 100 km/h:

20 s pre modely 120, 120 L, 120 LE, 120 GL

18 s pre modely 120 LS, 120 GLS, 120 LX, 125 L

 

Spotreba:

6,4 až 9,7 l na 100 km pre modely 120, 120 L, 120 LE, 120 GL

6,5 až 9,7 l na 100 km pre modely 120 LS, 120 GLS

5,8 - 8,9 l na 100 km pre modely 120 LX, 125 L

 

Podvozok:

bez rámová konštrukcia

 

Rozmery:

do roku 1983: 4160 x 1595 x 1400 mm

od roku 1983: 4200 x 1610 x 1400 mm

 

Váha:

pohotovostná podľa typu a prevedenia 855 až 915 kg

 

Karoséria: 

celokovová, samonosná, uzavretá, päťmiestny sedan


 

 



Škoda 130, 135, 136

Škoda 130 L sa objavila v auguste roku 1984, krátko po tom, čo bola zrealizovaná kompletná modernizácia vozov rady Škoda 105 a 120. Išlo o päťmiestny model v luxusnom prevedení, ktorý sa navonok nelíšil od predchádzajúcich modelov. Získal okrem všetkých vylepšení z predchádzajúcich modelov i päťstupňovú prevodovku, vlečenú zadnú nápravu a predovšetkým výkonnejší motor o objeme 1289 cm3. Model 130 GL bol obdobou modelu 120 GLS, s rovnakou výbavou, ale opäť silnejším motorom.

 

Modely 135 L a 136 L sa vyrábali od augusta 1987 do roku 1990. Boli vybavené novým prístrojovým štítom oproti modelom 105 a 120. K pohonu bol určený zmodernizovaný motor s osemkanálovou hliníkovou hlavou o objeme 1289 cm3, s väčšou kompresiou, čo zabezpečilo motoru lepšiu dynamiku a menšiu spotrebu paliva než u modelov 130 L a 130 GL. U týchto áut sa mohol používať bezolovnatý benzín. Tento motor sa stal základom pre motory montované vo vozoch Škoda Favorit.

 

 

 

Výrobný rad:

Škoda 130 L, 130 GL typ 742

Škoda 135 L, 136 L, 135 GL, 136 GL typ 746

 

Výrobné obdobie:

1984 -1990

 

Počet vyrobených kusov:

52 400

 

 

 

Charakteristika:

osobný automobil s pohonom zadných kolies

 

Motor:

štvordobový, zážihový, kvapalinou chladený, radový štvorvalec OHV, umiestnený pozdĺžne za zadnou nápravou

 

Objem motoru:

1289 cm3

 

Výkon:

43 kW pri 5000 ot./min. pre modely radov Škoda 130, 135

46 kW pri 5000 ot./min. pre modely radu Škoda 136

 

Krútiaci moment:

94 Nm pri 3250 ot./min. pre modely radu Škoda 135

97 Nm pri 2850 ot./min. pre modely radu Škoda 130

100 Nm pri 3000 ot./min. pre modely radu Škoda 136

 

Prevodovka:

päťstupňová v bloku s motorom, v pozdĺžnom usporiadaní: prevodovka - rozvodovka – motor

 

Rýchlosť:

150 km/h pre všetky modely rady Škoda 130, 135, 136

 

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h:

17 s pre modely radu Škoda 130

15 s pre modely radu Škoda 135

14 s pre modely radu Škoda 136

 

Spotreba:

5,8 až 8,9 l na 100 km pre modely radu Škoda 130

5,7 až 8,9 l na 100 km pre modely radu Škoda 135, 136

 

Podvozok:

bez rámová konštrukcia

 

Rozmery:

4200 x 1610 x 1400 mm

 

Váha:

pohotovostná podľa typu a prevedenia 855 až 890 kg

 

Karoséria: 

celokovová, samonosná, uzavretá, päťmiestny sedan


  

 



Škoda Garde

Vozidlo typu 743, dvojdverové kupé odvodené od typu 742, sa od roku 1981 do júla 1984 vyrábalo v pobočnom závode Kvasiny pod názvom Garde. Ide o prvé kupé z rady 742. Výbava vozu je zhodná s verziou Škoda 120 LS. Pozmenená bola prístrojová doska a sedadlá, ktoré mali integrované opierky hlavy a môžu sa sklopiť i dopredu, kvôli lepšej prístupnosti zadných sedadiel. Od apríla 1982 sa Garde montovalo taktiež v Bratislavských automobilových závodoch, jednalo sa tak o vôbec prvý sériovo vyrábaný voz na Slovensku. Po zavedení zlepšujúcich prvkov z modelu Škoda 130, bolo Garde v roku 1984 nahradené novším modelom Rapid.

 

 

 

Výrobný rad:

Škoda Garde typ 743

 

Výrobné obdobie:

1982 – 1990

 

Počet vyrobených kusov:

44 634

 

 

 

Charakteristika:

osobný automobil s pohonom zadných kolies

 

Motor:

štvordobový, zážihový, kvapalinou chladený, radový štvorvalec OHV, umiestnený pozdĺžne za zadnou nápravou

 

Objem motoru:

1174 cm3 pre modely radu Škoda Garde

 

Výkon:

40,5 kW pri 5200 ot./min. pre modely radu Škoda Garde

 

Krútiaci moment:

85,5 Nm pri 3250 ot./min pre modely radu Škoda Garde

 

Prevodovka:

štyri alebo päťstupňová v bloku s motorom, v pozdĺžnom usporiadaní: prevodovka - rozvodovka – motor

 

Rýchlosť:

150 km/h pre modely radu Škoda Garde

 

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h:

18 s pre modely radu Škoda Garde

 

Spotreba:

6,5 až 9,7 l na 100 km pre modely radu Škoda Garde

 

Podvozok:

bez rámová konštrukcia

 

Rozmery:

4175 x 1610 x 1400 mm

 

Váha:

pohotovostná podľa typu a prevedenia 855 až 915 kg

 

Karoséria: 

celokovová, samonosná, uzavretá, štvormiestne kupé


 

 


 

Škoda Rapid

V roku 1984 prešla Škoda Garde, rovnako ako ostatné modely Škoda modernizáciou. Nová verzia Škoda Garde dostala meno Rapid, ktorej karoséria bola odvodená už od novších modelov M. Vyrábali sa dve varianty, a to Škoda Rapid s motorom 742.12X a Škoda Rapid 130 s motorom 742.13. V roku 1987 pribudli ďalšie dva motory 742.135 a 742.136. Rapid sa vyrábal od júla 1984 až do definitívneho ukončenia výroby v roku 1990.

 

 

 

Výrobný rad:

Škoda Rapid; Škoda Rapid 130 typ 743

Škoda Rapid 135; Škoda Rapid 136 typ 747

 

Výrobné obdobie:

1982 – 1990

 

Počet vyrobených kusov:

44 634

 

 

 

Charakteristika:

osobný automobil s pohonom zadných kolies

 

Motor:

štvordobový, zážihový, kvapalinou chladený, radový štvorvalec OHV, umiestnený pozdĺžne za zadnou nápravou

 

Objem motoru:

1174 cm3 pre modely radu Škoda Rapid

1289 cm3 pre modely radu Škoda Rapid 130, Rapid 135, Rapid 136

 

Výkon:

40,5 kW pri 5200 ot./min. pre modely radu Škoda Rapid

43 kW pri 5000 ot./min. pre modely radu Škoda Rapid 130, Rapid 135

46 kW pri 5000 ot./min. pre modely radu Škoda Rapid 136

 

Krútiaci moment:

85,5 Nm pri 3250 ot./min pre modely radu Škoda Rapid

94 Nm pri 3250 ot./min  pre modely radu Škoda Rapid 135

97 Nm pri 2800 ot./min. pre modely radu Škoda Rapid 130

100 Nm pri 3000 ot./min. pre modely radu Škoda Rapid 136

 

Prevodovka:

päťstupňová v bloku s motorom, v pozdĺžnom usporiadaní: prevodovka - rozvodovka – motor

 

Rýchlosť:

150 km/h pre modely radu Škoda Rapid, Rapid 130, Rapid 135, Rapid 136

 

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h:

18 s pre modely radu Škoda Rapid

17 s pre modely radu Škoda Rapid 130

15 s pre modely radu Škoda Rapid 135

14 s pre modely radu Škoda Rapid 136

 

Spotreba:

6,5 až 9,7 l na 100 km pre modely radu Škoda Rapid

5,8 až 8,9 l na 100 km pre modely radu Škoda Rapid 130

5,7 až 8,9 l na 100 km pre modely radu Škoda Rapid 135, Rapid 136

 

Podvozok:

bez rámová konštrukcia

 

Rozmery:

4200 x 1610 x 1380 mm

 

Váha:

pohotovostná podľa typu a prevedenia 855 až 915 kg

 

Karoséria:

celokovová, samonosná, uzavretá, štvormiestne kupé


 




Google
 Vytvorené službou WebLahko.sk  |  Nahlásiť protiprávny obsah!  |   Mapa stránok